A pályakezdők nem ismerik az SSC-k kínálta lehetőségeket, miközben azok szinte mindent megadnak a leendő Y és Z generációs munkavállalóknak, amire azok vágynak. Ennek egyik bizonyítéka, hogy a jelenleg SSC-ben dolgozók további 5-10 évre biztosan maradnának a szektorban – derül ki a Jobsgarden saját iparági kutatásából
A Shared Service Centerekben (SSC) dolgozók 70 százaléka az elkövetkező 5-10 évben is szolgáltató központokban vagy multinacionális vállalatnál tervezi építeni karrierjét, hiszen a korrekt fizetés mellé kiszámítható munkakörülményeket és értékes szakmai továbbképzéseket biztosít neki munkáltatója. További vonzó eleme az SSC-s munkavállalásnak, hogy a dolgozók akár nemzetközi karriert is építhetnek a vállalaton belül. Igaz ez a pályakezdő fiatalokra is, akik rövid időn belül szép pályaívet tudnak befutni a szolgáltató központokban, ráadásul változatos és izgalmas szakmai feladatok, fiatalos csapat és megannyi fejlődési lehetőség várja őket. A bökkenő csak az, hogy a pályakezdők 65 százalékának fogalma sincs arról, mi is az SSC.
Az SSC-k (Shared Service Center) szolgáltató központok, ahova nagy multinacionális cégek bizonyos üzleti folyamataikat kiszervezik. Jellemzően magasan képzett, több nyelven beszélő munkaerőt foglalkoztatnak, és gyakran keresnek pályakezdőket is. Amit cserében kínálni tudnak, az a mindennapi idegennyelv-használat, átlagnál magasabb bérezés, modern munkakörnyezet és professzionálisan szervezett munkaközösség.
A közel 17 éve a HR-iparág élvonalába tartozó, magyar tulajdonban lévő Jobsgarden saját, nem reprezentatív kutatása során két célcsoportot – pályakezdés előtt álló egyetemistákat és már SSC-ben dolgozó munkavállalókat – kérdezett meg a szolgáltató központok vélt és valós munkavállalói értékajánlatáról, a szervezetek ismertségéről.
A végzős egyetemisták több mint fele nem is hallott még az SSC-kről!
„A kutatás eredménye azért is érdekes, mert a jelenleg még felsőoktatási tanulmányokat folytató diákok jövőbeni munkavállalási terveikkel kapcsolatban az a kép rajzolódott ki a válaszok alapján, hogy több mint 85 százalékuk Magyarországon szeretne elhelyezkedni a diploma megszerzését követően, több mint felük kifejezetten multinacionális nagyvállalatnál kíván pályakezdőként munkát keresni. Ezeknek a kritériumoknak pedig a szolgáltató központok pontosan megfelelnek.” – mondta el Paulovics Éva, a Jobsgarden ügyvezető igazgatója.
Az SSC-k meghatározását követően a válaszadók 40 százaléka gondolta úgy, hogy az SSC-k jó lehetőséget biztosítanak a nemzetközi karrierépítéshez; ezek a munkahelyek biztosítják a szakmai továbbképzést. A fiatalok jelentős része gondolta úgy, hogy a szolgáltató központok változatos feladatokat kínálnak az ott dolgozóknak, és nagy hangsúlyt fektetnek a csapatépítésre is. Az is az SSC-k mellett szól a válaszadók szerint, hogy a nyelvtudás aktívan tartható (55 százalék) és versenyképesek a fizetések (48 százalék). Hátrányként szintén közel 50 százalék emeli ki azt, hogy vélhetően nehéz megtartani a munka-magánélet egyensúlyát, és hogy személytelen a munkavégzés.
A szolgáltató központokban dolgozók tapasztalatai cáfolják a diákok félelmeit
A jelenlegi SSC-dolgozók válaszai ezekre a félelmekre rácáfolnak: 56 százalékuk gondolja úgy, hogy rugalmas munkakörnyezetben dolgozik és a viszonylag gyakori csapatépítő tréningeknek (79 százalékuknak félévente, 14 százalékának havonta szerveznek ilyen eseményt) köszönhetően elmondható, hogy az SSC környezet kiemelt hangsúlyt fektet a munkatársak közötti jó kapcsolatra.
A munkavállalók szerint SSC-ben dolgozni jó!
A jelenleg is SSC-ben dolgozó megkérdezettek nagyobb része (77 százaléka) Magyarországon képzeli el a további karrierjét. Több mint egyharmaduk mondta azt, hogy inkább szolgáltató központban maradna (36 százalék), hasonló arányban pedig azt nyilatkozták, hogy maradnának nagyvállalatnál, de nem feltétlenül SSC-ben (35 százalék). Hazai közepes- és kisvállalkozáshoz 16 százalékuk menne tovább, egyéni vállalkozást pedig 11 százalékuk indítana a jövőben.
Előnyként a kiemelten jó fizetést (a válaszadók 72 százaléka elégedett a jelenlegi bérezésével), a munkakörnyezet minőségét és a közösséget (36 százalék) említették. A továbbképzések, oktatások a válaszadók 87 százalékának lényeges elem, ennek ellenére csupán 58 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy jelenlegi munkahelye biztosít erre keretet.
„Az SSC munkáltatók rugalmas munkaidővel próbálják elősegíteni, hogy dolgozóik a munka-magánélet egyensúlyát sikeresen fenn tudják tartani. A válaszadók 57 százaléka havi 1-2 alkalommal dolgozhat távmunkában, sőt 20 százalékuk számára havonta 3-4 nap home office lehetőség van biztosítva.” – emelte ki Gárdus Zsuzsa, a Jobsgarden társ-ügyvezetője.
Összességében a megkérdezett dolgozók 65 százaléka elégedett az SSC-vel, mint munkahellyel és 80 százalékuk szívesen ajánlaná jelenlegi munkahelyét ismerősének is.