Munkatárs krízishelyzetben: hogyan segíts?

Munkatárs krízishelyzetben: hogyan támogathatjuk hatékonyan kollégánkat, aki hirtelen nehéz helyzetbe került? Mit tenne Samu, Gandalf és Aragorn?

munkatárs krízishelyzetben

Amikor egy munkatársunk egyik pillanatról a másikra krízishelyzetbe kerül, a teher szinte bénító lehet számára. Ilyenkor a vezetők és kollégák részéről elengedhetetlen, hogy tudják, miként nyújthatnak valóban hatékony támogatást. Ráadásul a krízishelyzet nemcsak az érintettnek jelent óriási kihívást, hanem a csapat egészére is hatással lehet. Körbejárjuk, hogyan lehet empatikusan és eredményesen segíteni a nehéz helyzetbe került munkatársakat, mutatunk gyakorlati módszereket is, mint például a CLASS-módszer, de még a filmek világából is inspirálódunk, már ami a közösség megtartó erejét illeti. Egy különleges analógián, A Gyűrű Szövetségén keresztül bemutatjuk, hogyan lehetünk a legnehezebb időkben is támaszok, mint Gandalf, Aragorn vagy Samu, Frodó és a többiek számára. Kitérünk az Employee Assistance Programokra is (EAP), amelyek segítségek lehetnek, ha a kollegiális támogatás már nem bizonyul elegendőnek. 

Krízisben a munkatársad, mit tenne a Gyűrű Szövetsége?

Vannak feladatok, amelyeket egyedül szinte képtelenség megoldani. Csapatként sokkal egyszerűbb és hatékonyabb teljesíteni még a legádázabb kihívásokat is, erre tanít bennünket a Gyűrű Szövetsége. Ahogy a Szövetségben, úgy a csapatban is mindenkinek megvan a saját erőssége, amellyel hozzájárul a csapat sikeréhez és a cél eléréséhez. Gandalf bölcsességével és vezetői tapasztalatával, Aragorn bátorságával és határozottságával, míg Samu a feltétel nélküli lojalitásával és kitartásával segíti a csapatot. Éppen így működik a munkahelyi támogatás csapatok esetében is, ahol szintén sokféle módon lehet segíteni: érzelmi támogatással, akár konkrét feladatok átvételével vagy egyszerűen a jelenlét biztosításával.

Samu

Samu elkötelezettsége Frodó iránt példaértékű abból a szempontból, hogyan lehet támogatni a közvetlen kollégánkat, amikor nehéz időszakon megy át. Samu ítélkezésmentes és nem akarja Frodó minden problémáját megoldani, hanem egyszerűen csak jelen van, kitart és segít neki, amikor szüksége van rá.

Aragorn

A csapat élén járó Aragorn, akárcsak egy közvetlen felettes, akkor is képes döntést hozni, amikor mindenki más bizonytalan a csapatban. Egy olyan vezető, aki világos iránymutatást tud adni krízishelyzetben, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a csapat egyben maradjon és képes legyen a közös célra fókuszálni. Aragorn karaktere arra is jó példa, hogy időnként a közvetlen felettes átvállalhat terheket a krízisben lévő kollégától. Ez egyrészt csökkenti a nyomást a csapaton, másrészt erősíti a közösségi szellemet. 

Gandalf

Gandalf, ahogy egy jó felsővezető, nem csak irányít, hanem mentorál is. A felső-középvezetőnek fel kell ismernie, ha az egyik csapattag nehéz időszakon megy át és segítségre szorul. A vezetőnek úgy kell támogatnia a csapatot és a krízisben lévő kollégát, hogy saját erőforrásaikra támaszkodva találják meg a kiutat a nehéz helyzetekből. Nem oldhatja meg helyettük a problémát, de utat mutathat számukra. 

Hogyan néz ki gyakorlatban a krízishelyzetben lévő munkatársak támogatása?

munkatárs krízishelyzetben

Krízishelyzet feloldása: 5 lépéses CLASS-módszer

A CLASS-módszert követve, 5 lépésben támogathatjuk munkatársunkat, miközben tiszteletben tartjuk a személyes terét és igényeit.

1. Kapcsolódjunk (Connect) -- Ítélkezésmentes figyelem

Egy egyszerű „Hogy vagy?” kérdéssel elindíthatjuk a beszélgetést, ha úgy látjuk munkatársunk nehéz időszakon megy keresztül. Hagyjuk, hogy ő döntsön arról, mennyit szeretne megosztani velünk. Ha úgy érezzük, csak rávágja, hogy minden rendben, tehetünk még egy kísérletet, például: „Mostanában gondterheltnek tűnsz. Ha bármiben segíthetek, vagy beszélgetni szeretnél, szívesen meghallgatlak.” Fontos, hogy mindvégig ítélkezésmentesek maradjunk, ne akarjunk azonnali megoldást adni a kezébe.

2. Hallgatás (Listen) 

Adjunk neki időt, hogy kibeszélhesse magából a problémáját. Fontos, hogy közben ne bagatellizáljuk el (ne érvénytelenítsük) az érzéseit. Ne faggassuk és ne próbáljuk meg kideríteni a részleteket, ha nem szeretne beszélni róluk. Csak hallgassuk figyelmesen, amíg a végére nem ér mondandójának.

3. Helyzetértékelés (Assess) 

Próbáljuk meg felmérni, mennyire érzi magát túlterheltnek érzelmileg. Ha úgy látjuk, hogy komolyabb támogatásra van szüksége, bátorítsuk, hogy gondolja át, kitől kérhetne további segítséget. Szóba jöhetnek például a barátok, a család vagy külső szakemberek. Ha működik a munkahelyen munkavállalói támogató program (EAP), azon keresztül is kérhet anonim segítséget külső szakemberektől, akár jogi, banki, pszichológiai témákban egyaránt.

4. Segítségnyújtás (Support) 

Biztosítsuk munkatársunkat, hogy nem terhes számunkra a segítségnyújtás. A krízishelyzetek feldolgozása időbe telik, nem biztos, hogy elsőre elfogadja a támogatást. Ha azt mondja, nincs szüksége segítségre, mi is fogadjuk el. A legjobb, ha nyitottan és rugalmasan állunk hozzá és megkérdezzük miben segíthetünk neki? 

5. Bátorítsuk, hogy keressen fel szakembert! (Signpost)

A helyzet kritikusságától függően, bátoríthatjuk arra kollégánkat, hogy mindenképp forduljon szakemberhez. Felhívhatjuk a figyelmét a vállalatnál elérhető támogatási lehetőségekre, például egy munkahelyi tanácsadóra vagy pszichológusra, akár az EAP program keretében igényelhető külső segítőkre is.

KAPCSOLAT

Cím: 1134 Budapest, Dévai utca 19. VIII/811

E-mail cím: office[kukac]jobsgarden.hu

Mobil: +36 70 399 9557

+36 70 668 1682
(English speaking contact)